Τρίτη 3 Μαΐου 2011

Pacman

Το blog μας μετραει λιγο καιρο ζωης, παρολαυτα ομως εχει δημιουργηθει μια ατυπη παραδοση: να σας αναφερω την αφορμη που με οδηγει στο εκαστοτε ποστ. Τη μουσα μου λοιπον για σημερα, την εντοπισα στη λαϊκη.

Προφιλ:

Εικοσιπεντε μεχρι εικοσιοχτω χρονών, κοντος, αδυνατος, πολυ μελαμψος και εξισου βρωμικος. Πισσα κατραμι γυαλιστερο λιγδιασμενο μαλλι με χωριστρα στο πλάι και ρουχα που προοριζονταν για καποιον σαφως ογκωδεστερο. Ο εν λογω κυριος εργαζεται ως βοηθος λαϊκατζη, δηλαδη κανει ολες τις δουλειες οσο ο λαϊκατζης πινει μπυρες. Η δυσκολια που συναντα οταν χρειαζεται να γραψει αριθμους με κιμωλια σε καρτελακι, με κανει να πιστευω οτι η μορφωση του ειναι ελλιπης, οπως φανταζομαι ειναι και η μορφωση του αφεντικου του, κρινοντας απο τον τροπο που συμπεριφερεται στον υπαλληλο του. Α, και του λειπει και ενα δαχτυλο (οχι απο το χερι που γραφει).

Το ιδιαιτερο χαρακτηριστικο αυτου του τυπου, το οποιο με κανει να προβληματιζομαι καθε φορα που τον βλεπω, ειναι οτι δειχνει χαρουμενος. Εχει παντα ενα ηλιθιο χαμογελο στο ασχημο προσωπο του, σιγοτραγουδαει και μοιαζει να απολαμβανει την καθε ανοητη στιγμη που ζει. Και απορω, πως γινεται εγω, που ειμαι τοσο cool, να ειμαι συνεχεια γκρινιαρης, κατσουφης και μιζερος, ενω αυτος, που προφανως εχει φαει και τις εικοσιτεσσερις μουτζες του Ολυμπου, να ειναι ευτυχισμενος?

Οπως θα καταλαβες αναγνωστουλη μου, και σε αυτο το ποστ θα επιχειρησω να προσεγγισω (μερικως) το ζητημα της ευτυχιας. Θα εστιασω στους τρεις παραγοντες που κατα τη γνωμη μου καθοριζουν την ευτυχια ενος ανθρωπου με τον ουσιαστικοτερο τροπο, και αυθαιρετα τους ονομαζω:

α)Σχετικοτητα
β)Βαθμιδα
γ)Προσδοκια

(Θα σου προτεινα να στριψεις ενα, ετοιμαζομαι να φλυαρησω)

Α) Η δικη μου θεωρια της σχετικοτητας ειναι απλη και ειναι η εξης: Ενας ανθρωπος νιωθει περισσοτερο ευτυχισμενος οσο λιγοτερο ευτυχισμενοι ειναι σε σχεση με αυτον οι ανθρωποι απο τους οποιους περιβαλλεται. Για να σε βοηθησω να χωνεψεις αυτη τη νοσηρη και κυνικη ιδεα, σου παραθετω το εξης υποθετικο παραδειγμα:

Σκεψου μια πολη, ενας κατοικος της οποιας, ο κυριος Ταδε, γεννηθηκε με ενα ποδι. Βλεπει ολους τους αλλους να περπατανε, να τρεχουν, να χορευουν και γενικα να ζουν τις ζωες τους με τροπο που αυτος δε μπορει. Ειναι αναμενομενο να ειναι δυστυχισμενος και κατα πασα πιθανοτητα η ατυχια του θα συνοδευεται απο καποιας εκτασης καταθλιψη. Εστω λοιπον οτι ενα βραδυ, συμβαινει μια περιεργη γονιδιακη μεταλλαξη σε ολους τους αλλους κατοικους της πολης και χανουν και τα δυο τους ποδια. Το επομενο πρωι, ο κυριος Ταδε ακουει τις πρωινες ειδησεις. Μαλλον πλεον ειναι ο πιο ευτυχισμενος κατοικος! Και εχει σημασια να προσεξεις, οτι παρεμενε δυστυχισμενος ολη την ωρα που μεσολαβησε απο τη μεταλλαξη, μεχρι τη μεταδοση των ειδησεων.

Ας γυρισουμε ομως στην πραγματικοτητα. Σκεψου τωρα εναν πολυ ευτυχισμενο ανθρωπο, τον κυριο Δεινα- υγιεστατο, ευκαταστατο, με εξαιρετικη οικογενεια, αγαπημενους φιλους και μπλα μπλα μπλα. Πολυ κατσαμε στην πραγματικοτητα. Ο κυριος Δεινα ξυπναει ενα πρωι και βλεπει φυτρωμενο στις πλατες ολων των αλλων ανθρωπων, ενα καταλευκο ζευγαρι φτερα που τους επιτρεπει να πετανε παντου ακοπα και διασκεδαστικα. Ο κυριος Δεινα μαλλον θα χρειαστει ψυχιατρο για να αντιμετωπισει την νεοαποκτηθεισα, ή καλυτερα νεοεπιβληθεισα αναπηρια του, κιομως χθες ενιωθε τοσο ομορφα...

Β) Εδω τα πραγματα ειναι πιο απλα. Η ευτυχια καθε ανθρωπου εξαρταται αποφασιστικα απο το αμεσο παρελθον του και συγκεκριμενα απο τον αν εχει μεσολαβησει προοδος, στασιμοτητα ή οπισθοδρόμηση. Αν ζεις σε επαυλη και μετακομισεις σε μεζονετα, θα εισαι μαλλον λιγοτερο ευτυχισμενος (τουλαχιστον παροδικα) απο καποιον αστεγο που καβατζωσε μια ημιυπογεια γκαρσονιερα.

Γ) Αυτη η ιδεα προερχεται απο το βιβλιο του Νικου Δημου "Η δυστυχία του να είσαι Έλλην". Δεν το εχω μπροστα μου για να την παραθεσω αυτουσια, αλλα μεσες ακρες λεει οτι η αποσταση της επιθυμιας απο την πραγματικοτητα ειναι αντιστροφως αναλογη με την ευτυχια. Με αλλα λογια οσο πιο πολλα ζητας απο τη ζωη σου τοσο πιο πολυ σε βαραινει η απωλεια τους. Και οντως ειναι αρκετα λογικο. Απο ενα συνολο υπερβολικα φιλοδοξων ανθρωπων, μονο ενα μικρο μερος θα καταφερει να πραγματοποιησει τις υπερ-απαιτητικες επιθυμιες του. Ολοι οι υπολοιποι θα νιωθουν μη-πληρεις, και "συμβιβασμενοι", εχοντας κατακτησεις που σε αλλους θα παρειχαν το αισθημα της ικανοποιησης.

Την τριτη αυτη μεταβλητη, δεν την ονομασα "επιθυμια", αλλά "προσδοκια" γιατι τη βλεπω απο μια λιγο διαφορετικη οπτικη γωνια. Εχω δηλαδη την εντυπωση οτι παιζει ρολο και το potential που καθε ενας αποδιδει στον εαυτο του. Ενας ανερχομενος και πολλα υποσχομενος ζωγραφος για παραδειγμα, μαλλον θα προσγειωθει ανωμαλα αν παθει αρθριτιδα στα δαχτυλα, πολυ περισσοτερο απο καποιον αλλο αταλαντο που απλα γουσταρε να αφοσιωθει στη ζωγραφικη, αλλα δεν του 'κατσε και κατεληξε να ασχολειται με τις πωλησεις ακινητων. Και οι δυο ξεκινανε απο το μηδεν, επιζητουν το μεγαλειο αλλα παιρνουν τα @@ μου. Το ανεκπληρωτο ονειρο ομως, κοστιζει πιο ακριβα στον πρωτο. (Στην περιπτωση βεβαια που καποιος υπερεκτιμα τις δυνατοτητες του και νιωθει οτι προοριζεται για μεγαλυτερα πραγματα απο οτι οι ρεαλιστικες του ικανοτητες υποσχονται, ξαναπεφτουμε στην απλη πικρα της ματαιοδοξιας).

Αυτα για σημερα. Το θεμα οπως καταλαβαινεις δεν εχει κλεισει. Κατανοω οτι οι παραγοντες που ανεφερα δεν ειναι ασυσχετιστοι ουτε μεταξυ τους ουτε και με τους παμπολλους αλλους που δεν υπολογισα. Ελπιζω στο μελλον, με τη βοηθεια της Χανς, να επεκτεινω τις σκεψεις μου, για να σου δωσω και σενα λιγη ακομα μασημενη τροφη για σκεψη. Φιλιά.



6 σχόλια:

  1. Η ανάπτυξή σου είναι ατελής, σχετικά με τους λόγους της δυστυχίας μας, ειδικά στο σημείο που απουσιάζει ο ξένος δάκτυλος (γραμμή 17, από πάνω). :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Παντως αν η μορφωση και η συνειδηση σου σε κατευθυνουν να πιστευεις σε ενα μονο θεο, τοτε σε περιπτωση δυστυχιας θα εχεις φαει λιγοτερες μουντζες. Να και ενα καλο του χριστιανισμου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Thelw na diafwnhsw me ola ektos apo th xristina :P

    nomizw to pio vasiko stoixeio pou mas kanei na diaferoume ws pros to an niwthoume h oxi eftuxismenoi h oxi einai o tropos pou antimetwpizoume ton kosmo. an antimetwpizoume ton kosmo san ena diarkes thauma (den mporousa na ksefigw apo to pneuma tou pasxa k twn thaumatwn...) tha eimaste eftuxismenoi!!

    stripse tsigaro giati tha paparologisw ligo prospathontas na dw mia pio roz pleura twn pragmatwn

    1)sxetikotita: ahm ahm...
    nomizw oso pio dustuxismenoi einai oi gurw mou h ligotero eutuxismenoi einai an thes toso pio dustuxismenos tha eimai k egw. kai prin mou peis oti einai ola einai roz tha sou pw oti ta kokkina k ta leuka ta pluna ksexwra, to karpouzi einai tis modos k voila to diko mou upothetiko paradeigma:

    Skepsou oti xupnas mian wraia mera, anoigeis to parathuri sou k o hlios eksw lampei! se pairnw tilefwno gia na paixoume ping pong! ksekinas me to xamogelo sta xeilh, xaroumenos pou gemise to prwino sou me mia tromerh drastiriotita k petas. den patas sto dromo apla ton akoumpas aerina. koitas aristera koitas deksio olos o kosmos einai mountrouxos. De variesai les k ftaneis sto mpiliardadiko me to trapezi tou ping pong sti gwnia. K ekei ti na deis, eme me katevasmena ta moutra, atono, sa na kanw agareia, sa na varaw skopeto. me kerdizeis (spanio alla sumbainei)! pes mou niwtheis pio eutuxismenos?

    As sunexisw ligo sxetika me ti sxetikotita... Giati na min eimai eftuxismenos pou mprow na kanw to kalutero koutso stin polh?pou paize epi isis oris me ta paidakia enw oi ipoloipoi travate ta mpantazakia sas k skontaftete geroxouftala?

    K oson afora na ftera na sas dw se ligo pou tha sas forologisoun gia ta poupoula pou vrwmizoun tous dromous!h na sto pw alliws, eimai o enas o monadikos k ola ta koritsakia me goustaroun!

    2)bathmida: h opis8odromhsh einai apla ena vima gia na parw fora... k mpros petiemai ksana osana osana!

    3)prosdokia h h apostash tis epithimias apo tin pragmatikotita einai antistrofws analogh me thn eftuxia. ok. estw oti exei kapoia vash. ontas ligo xazoulis k ennoias sa tin eftuxia einai ligo duskolo gia mena na tis niwsw tha xanadiatupwsw to prohgoumeno se sxesh me ton plouto/xrhma (ta lefta einai ligo pio efkola na ta metrisw sumpatha me). exoume loipon:
    h apostash tis epithimias (katanalwtikis) apo tin pragmatikotita (oikonomiki epifaneia) einai antistrofws analogh me ton plouto (poso plousios eisai). nomizw de tha diafwniseis me afto. pes mou twra, eisai plousios??se akouw na les nai??ti paizei edw?

    afta!k tolma na mi sxoliaseis...

    :D

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πανμεγιστε, τρισυποστατε, ΓΚΟΣΑ Αρη,
    εχουμε και λεμε:

    Οσον αφορα το πρωτο σκελος των σχολιων σου συμφωνω μαζι σου, και παραδεχομαι οτι εσφαλα που δεν το ανελυσα πληρως! (φοβηθηκα οτι αν το κανω ισως χασω και τους αλλους δυο αναγνωστες που εχω εκτος απο σενα). Κατ'αρχας λοιπον θα μπορουσα να εχω πετυχει code completion αν ειχα απλα προσθεσει τις παρακατω γραμμες:

    private static void exception() {

    Οσον αφορα το θεμα της σχετικοτητας της ευτυχιας ενος ανθρωπου, μπορουμε να εξαιρεσουμε την επιδραση που θα εχει σε αυτον η καλοτυχια (ή κακοτυχια) των συγγενων του ανθρωπων και των κοντινων του φιλων, καθως αυτες οι σχεσεις δειχνουν να ακολουθουν τον ευγενη κανονα: "χαιρομαι οταν χαιρεσαι και λυπαμαι οταν λυπασαι".
    return;
    }

    Κατα δευτερον, να σου θυμισω οτι σκοπος μου ηταν να εστιασω στην ευτυχια που προσθετει η σχετικη ευημερια και οχι η απολυτη. Ας δεχτουμε δηλαδη οτι ενα περιβαλλον χαμογελαστων, ευθυμων ανθρωπων μπορει να γεμιζει ζεστασια και αισιοδοξια την καρδια καποιου και να του αυξησει την ευτυχια κατα ενα ποσο 'κ'. Η ιδεα που εξεφρασα σε αυτο το ποστ, ειναι οτι εαν ο ανθρωπος αυτος βρισκεται σε χειροτερη μοιρα απο τους υπολοιπους, τοτε η υποσυνειδητη συγκριση θα του μειωσει την ευτυχια κατα ενα ποσο 'λ'. Η αποψη μου ειναι οτι το ποσο 'λ' ειναι σαφως σημαντικοτερο απο το 'κ'. Με αλλα λογια δηλαδη, οι αποψεις μας δεν αλληλοακυρωνονται, απλα εκφραζουν διαφορετικες συνιστωσες ενος διανυσματος που κατα τη γνωμη μου εχουν και διαφορετικο μετρο!

    Σχετικα τωρα με την παρατηρηση σου πανω στην "προσδοκια". Νομιζω πως καπου το μπουρδουκλωσες. Η αντιστοιχια θα ηταν: "Η αποσταση της καταναλωτικης επιθυμιας απο την αγοραστικη δυναμη, ειναι αντιστροφως αναλογη της ευτυχιας" και οντως ισχυει για οσους βρισκουν την ευτυχια μεσα απο τα εμπορικα αγαθα. Εγω ομως δεν ειμαι ενας απο αυτους :) Και για να απαντησω στην ερωτηση σου, ναι (κατα την παραπανω εννοια) ειμαι πλουσιος... ή μαλλον ζαμπλουτος, για την ακριβεια ειμαι ο πιο πλουσιος ανθρωπος που γνωριζω (αφου τα λιγα χρηματα που εχω μπορουν και με το παραπανω να μου παρεχουν τα ελαχιστα που επιθυμω να αγορασω!).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αρη, συμφωνωντας μαζι μου βαδιζεις στο σωστο δρομο. Βλεπω ομως οτι εχεις μια εμμονη με τις ροζ καταστασεις. Αν με αφησεις, θα σε βοηθησω να το ξεπερασεις. Και παρα οτι βλεπουν ολοι οι αλλοι σε σενα, εναν ησυχο, καλοκαγαθο, γλυκουλι ανθρωπο, παντα το ξερα οτι κανεις τα παντα για να σε γουσταρουν τα κοριτσακια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή